En T-shirt bliver ikke bæredygtig af, at det står på den

Af Vibeke Myrtue Jensen, Forbrugerrådet Tænk

Forbrugerrådet Tænk har anmeldt fem af de største webbutikker, der sælger tøj, til Forbrugerombudsmanden for vildledende grøn markedsføring.

I løbet af de sidste par år er det boomet med grønne anprisninger og påstande på produkter, som forbrugere møder i butikkerne.

Det er skidt især af to grunde:
- Det undergraver forbrugerens tillid. Det bliver svært at gennemskue og at stole på, at produkterne nu også er produceret bedre end lignende produkter. Det er skidt for den grønne omstilling, hvor forbrugerne gerne skal kunne bidrage. Det udvasker budskaberne. Muligheden for reelt at gøre en forskel igennem sit forbrug svækkes, og det gør incitamentet måske også.
 
- Det skaber ulige konkurrence i erhvervslivet. Markedsføringsloven er bl.a. til for at skabe lige vilkår. Det er problematisk for de erhvervsdrivende, der gør det godt, at de mister kunder til de konkurrenter, der overdriver godt.

Baggrunden for anmeldelsen er, at vi generelt oplever et øget brug af grønne anprisninger og påstande. Forbrugerombudsmanden har fået mere fokus på området i 2020 og 2021. Det er godt, men indtil videre ikke nok. Historisk har der været en dialog-tilgang i Danmark, hvor vores nordiske naboer har sat ind med høje bødestraffe, der har haft forebyggende effekt. Bødestørrelserne ser ud til at være på vej op i Danmark, men bøderne skal stadig gives, for at det har en effekt.
 
Forbrugerombudsmanden lavede en vejledning om brug af miljømæssige og etiske påstande i markedsføring i 2014. Stemmer fra erhvervslivet mener, at der er behov for en ny og mere tidssvarende vejledning, da nogle ord og begreber kan præciseres. I Forbrugerrådet Tænk mener vi nærmere, at der er behov for kendskab til vejledningen, end en ny vejledning. Vejledningen er lang, men også god. Forbrugerombudsmanden har i øvrigt en pixi-udgave af den på vej. I den kan begreberne med fordel præciseres.

Vi ser vildledende grøn markedsføring inden for mange produktkategorier, men det lader til, at modebranchen er gået under radaren. Det er en branche, der er kendt for dårlige arbejdsvilkår, forurening, uønsket kemi, negativ klimapåvirkning og et stort ressourcetræk samt forretningsmodeller, der leder til overproduktion. Derfor mener vi, at der er behov for at se på netop grønne påstande på tøjområdet.
 
Vi håber at skabe fokus på markedsføring af etiske og miljøpåstande i det hele taget, og at der kommer fokus på modebranchens brug heraf.

Om 92-gruppen

92-gruppen - Forum for Bæredygtig Udvikling er et samarbejde mellem 25 danske miljø- og udviklingsorganisationer, der blev dannet i forbindelse med FN's Miljø- og Udviklingskonference i Rio de Janeiro i 1992.

 

Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside og bringe dig indhold, der er i overensstemmelse med dine interesser.
Læs mere Jeg accepterer