Sort finanslovsforslag og 2025-plan

Af Christian Ege, Det Økologiske Råd

Regeringens finanslovsforslag skærer ned på en række grønne områder og er som støvsuget for grønne ambitioner. Heller ikke 2025-planen indeholder grønne ambitioner. Ingen steder afspejles, at verden står i en akut klimakrise, eller at klimatopmødet i Paris viste en vej fremad, som nu venter på landenes konkrete opfølgning. Endsige, at Danmark står med nogle styrkepositioner i form af grønne teknologier, som kan veksles til nye job og eksport i takt med gennemførelse af grøn omstilling både i ind- og udland.

Regeringen holder fast i at ville afskaffe PSO-afgiften, som bl.a. finansierer udbygningen med vedvarende energi. Man vil til gengæld skære ned på den grønne omstilling, bl.a. ved at aflyse udbuddet af de kystnære vindmøller. Disse er betydeligt billigere and havmøller. Regeringen vil da heller ikke erstatte dem med andre møller nu, men blot at udskyde den grønne omstilling. Regeringen hævder, at EU har dømt PSO'en ulovlig. Men faktisk vi må gerne beholde PSO’en, blot vi giver adgang til udenlandske el-leverandører til en del af PSO-midlerne, svarende til deres andel i den danske elforsyning. Danmark og Tyskland kan lave en gensidig åbning af deres PSO.

Regeringen sænker også ambitionerne på energibesparelser. Indsatsen - både sparemål og penge der må bruges – reduceres med godt 17%. Til trods for at den danske energispareindsats i 2012, under det danske EU-formandskab, dannede model for en ny fælles EU-ordning.

Både stop for kystmøllerne og sænkning af spareindsatsen bringer det brede energiforlig fra 2012 i fare. Det er et signal til erhvervene om, at man ikke kan regne med brede politiske aftaler på energiområdet. Det truer med at forringe investeringslysten. Desuden skæres bevillingerne til energiforskning og -udvikling voldsomt de kommende år.

Regeringen vil investere i en omfattende udvidelse af den østjyske motorvej E 45 samt forberede en dyr havnetunnel i København. Men begge dele kunne gøres overflødige ved at gøre det mindre attraktivt at køre bil og mere attraktivt at cykle og bruge kollektiv transport. Vi har ikke brug for flere og udvidede motorveje. De skaber blot mere biltrafik. Regeringen skaber konstant usikkerhed om forbedring af jernbanedriften ved at underminere forliget om Togfonden. Desuden skæres ned på BaneDanmarks budget, og dermed på vedligehold af skinner og signalanlæg, allerede fra 2017 – til trods for at den igangværende renovering af skinnnenet og signalanlæg først afsluttes omkring 2021. I 2017 vil nedskæringer blot øge problemerne med togforsinkelser.

Om 92-gruppen

92-gruppen - Forum for Bæredygtig Udvikling er et samarbejde mellem 25 danske miljø- og udviklingsorganisationer, der blev dannet i forbindelse med FN's Miljø- og Udviklingskonference i Rio de Janeiro i 1992.

 

Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside og bringe dig indhold, der er i overensstemmelse med dine interesser.
Læs mere Jeg accepterer