Godt nyt - Arriva lancerer 400 elektriske ”by-biler” i København

Af Dan Belusa, Policy rådgiver, 92-gruppen

14. august 2015

Arriva, BMW, Regionhovedstaden og energiselskabet E.ON lancerede torsdag 13. august et helt nyt koncept: by-bilerne ”DriveNow”.

DriveNow projektet vil fra 3. september stille 400 elbiler i København, Tårnby og Frederiksberg til rådighed for byens beboere. Biler som man kan benytte mod betaling af 3,95kr/minut eller 190kr/time. Man låser bilerne op med Rejsekortet. Der er intet abonnement, og hvis man tilmelder sig inden 15. september kan man også spare tilmeldingsgebyret på 250kr.

Alle 400 by-biler er elbiler. Det er i3 modellen fra BMW, altså en moderne bil i mellemklasse størrelse.

Fra et klimaperspektiv er elektriske biler en meget renere løsning

Elbiler halverer umiddelbart CO2-udslippet i forhold til kørsel i almindelige biler. Og i takt med at vores strøm i de kommende år bliver renere og renere øges klimafordelen. En elbil købt i dag vil når den skrottes 17 år senere have udledt knap 8 ton CO2. En tilsvarende benzinbil vil på samme 17 udlede over 42 ton CO2.

At by-bilen er en dele-bil gør det kun bedre

Erfaringerne fra forskellige delebilsordninger viser, at en delebil kan erstatte op til seks privatbiler. Og det er der brug for. I de seneste år er den danske bestand af personbiler øget med ca. 40.000 biler om året. Den udvikling har mange forklaringer (f.eks. at der pga. forældede bilafgifter nu udbetales ca 22.000 kr. i uberettigede rabatter til alle nye benzinbiler), men det stigende antal biler skyldes også, at vi alle lejlighedsvist står med sovende børn eller IKEA indkøb og tænker ”bare jeg havde en bil”.

En stærk kombination af hurtigere elektriske togforbindelser mellem landsdelene, busser i byen, S-tog med plads til cykler, gode cykelstier, delebilsordninger som LetsGO, og fra 3. september DriveNows 400 nye elektriske by-biler ændrer hverken på sovende børn eller IKEA-indkøb, men det vil betyde at man kan snuppe en bil – i stedet for at købe en.

Når man først har prøvet at køre elbil føles en gammeldags benzinbil netop gammeldags. Endnu en stor fordel ved el-by-bilerne er derfor, at alle københavnske bilister nu har lejlighed til at prøve at køre elbil.

Alt i alt et stort velkommen til elbilerne fra DriveNow

Om 92-gruppen

92-gruppen - Forum for Bæredygtig Udvikling er et samarbejde mellem 25 danske miljø- og udviklingsorganisationer, der blev dannet i forbindelse med FN's Miljø- og Udviklingskonference i Rio de Janeiro i 1992.

 

Vi bruger cookies til at forbedre din oplevelse på vores hjemmeside og bringe dig indhold, der er i overensstemmelse med dine interesser.
Læs mere Jeg accepterer