Af Jeppe Juul, Det Økologiske Råd
Danmark befinder sig på en kurs, hvor det er svært på én og samme tid at overholde EU’s regler for vedvarende energi (VE-direktivet) og for luftforurening (NEC-direktiv) i 2020.
VE-direktivet fra 2009 kræver, at max. 90 procent af transportens energiforbrug i 2020 må komme fra fossile brændsler. For at nå denne målsætning har regeringen foreslået at hæve iblandingskravet til otte procent for biobrændstoffer i benzin og diesel.
I 2020 træder NEC-direktivet også i kraft og indfører nye grænseværdier for en række sundhedsskadelige partikler, samt NOx-gasser. Uheldigvis øger forbruget af biodiesel også NOx-udledningen, og da transporten udgør 45 procent af det danske NOx-udslip, er udviklingen i NOx-udslippet fra transporten afgørende for målopfyldelsen af NEC-direktivet.
Vi er derfor en række organisationer, der anbefaler, at politikerne i en afvejning imellem de to direktiver prioriterer at mindske luftforureningen og overholde NEC-direktivet. Samtidig har Danmark fra 2021 mulighed for helt at droppe 1. generations biobrændstoffer og få vores iblandingskrav tilsvarende nedskrevet i VE-direktivet. Det skal Danmark selvfølgelig gøre, da dette krav har medført at over halvdelen af den importerede palmeolie til EU bruges som biodiesel.