Af Jeppe Juul, transportmedarbejder i Det Økologisk Råd
December 2014
Mens Danmark i både 2010 og 2012 havde de mest energieffektive biler i EU, er vi nu nede på en 4. plads (2013). En ny rapport fra Transport & Environment (paraplyorganisation med sæde i Bruxelles)viser, at Danmark nu halter efter både Holland, Grækenland og Portugal, når det gælder brændstof-effektive biler i EU. Samtidig ligger Danmark under EU-gennemsnittet med antal solgte el-biler.
Vores bil-afgiftssystem belønner i høj grad små biler, der kun beskattes lavt, mens incitamentet til at købe brændstof-effektive biler bliver mindre og mindre, jo dyrere bilen er. Derfor skal vi have ændret afgiftssystemet, så der er et væsentligt incitament i alle bil-klasser og samtidig hæve beskatningen af de små biler, så der ikke kommer unødigt mange biler på vejene.
Da man reformerede registreringsafgiften i 2007 lavede man et ”knækpunkt” ved 16 km/l for benzin og 18 km/l for dieselbiler. Biler der kører længere på literen belønnes med lavere beskatning. Men dette knækpunkt gjorde man statisk, og det er i dag dybt forældet. Det skal gøres dynamisk, så det rykker sig i takt med den teknologiske udvikling.
En sådan ændret beskatning vil også hjælpe på konkurrencen mellem forbrændingsmotorbiler og elbiler.
Selvom der er en markant fremgang for elbiler i 2014, har der indtil videre ikke været reel politisk vilje til at fremme elbiler. Der er brug for, at elbiler indplaceres i bilafgiftssystemet baseret på energi-effektivitet, ligesom der kan gøres meget mere for at fremme elbiler på andre måder.